CAMBODIA - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tara en Jeffrey - WaarBenJij.nu CAMBODIA - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tara en Jeffrey - WaarBenJij.nu

CAMBODIA

Blijf op de hoogte en volg Tara en Jeffrey

16 November 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

6 november gingen we door van Thailand naar Cambodja. Het was een enorme reis om er te komen met de bus, vooral het krijgen van je visum is drama. We hadden hier al veel over gelezen dus waren voorbereid, maar zo hadden we het nog niet meegemaakt. Na ongeveer 12 uur reizen kwamen we aan in Siem Reap. Hier zijn we 4 nachten verbleven in 2 verschillende hotels/guesthouses. Siem Reap staat bekend om Angkor Wat, een enorm tempelcomplex. Hier zijn we op de fiets naartoe gegaan. Je hebt meerdere tempels maar Angkor Wat is de bekendste. Angkor Wat is ook erg mooi met zonsopkomst, dit wilde we ook graag zien maar toen de wekker ging om 4 uur keken we naar het weer.. bewolking.. dan was het zonde om te gaan, helaas! Angkor Wat was zeker erg mooi om te zien! En qua drukte viel het ons ook erg mee. We zijn ook nog naar Banteay Kdei Srah Srang (een tempel in de jungle), Ta Prohm (staat bekend om bomen die op bijzondere manieren door de tempels zijn gegroeid) en Wat Thom (een groter complex met meerdere tempels) geweest. Super mooi allemaal! De dag na de tempels zijn we naar Kompong Pluk Floating Village geweest, hier leven mensen in een dorp wat op palen staat van 8 meter hoog. Als het water op zn hoogst staat lijkt het net alsof de huizen drijven. 2 restaurants dreven wel echt op de rivier. Bijzonder om te zien! Toen wij er waren was het water alweer erg laag, binnen 2 maand kunnen ze daar weer gewoon rijden. Wel leuke afwisseling tussen boot en scooter haha. De dag werd afgesloten met een super mooie zonsondergang op het Lenle Sap Lake. In Siem Reap heb je enorm veel markten, de old market is de bekendste. Zeker leuk om even doorheen te lopen! Vanuit Siem Reap gingen we naar Kep, een kleine plaats aan de kust. We gingen hier heen met een nachtbus waarin je kon liggen. Niet mega comfortabel en ruim maar beter dan zitten natuurlijk. We zouden om 6 uur 's ochtends aankomen in Kep, alleen werden we helaas om 4 uur 's nachts wakker gemaakt en bleek dat we in Kampot waren, een plaats 30 minuten rijden van Kep. Wij hadden een ticket betaald tot aan Kep, maar ze wilde nu erg graag dat je een tuktuk nam (een veel te dure rit natuurlijk) om naar Kep te gaan en anders moest je tot 7 uur wachten. Dit deed ook iedereen die naar Kep ging, maar ideaal was anders. Uiteindelijk konden we om 7:30 met de bus naar Kep en waren we rond 8:15 bij ons guesthouse waar onze kamer al klaar was, dus lekker slapen! Kep is niet echt toeristisch, dus heerlijk rustig. Hier lekker naar het strand geweest en rustig aan gedaan. Na 2 nachten gingen we door met een bus naar Phnom Penh, de hoofdstad. We hadden een bus geboekt om 13:00 uur, alleen deze kwam maar niet.. We waren met nog 2 Nederlandse vrouwen en 1 van hun woonde hier dus ze kon alles goed regelen. Uiteindelijk bleek de bus kapot te zijn en konden we met een andere bus mee. Busreizen en Cambodja is drama haha! Rond 18:30 uur kwamen we aan in Phnom Penh, hier verbleven we voor het eerst in een hostel. Ze hebben hier 2 persoonsstapelbedden, en de recensies waren echt super goed, en eenmaal daar was alles ook echt netjes, schoon en goed geregeld. Je hebt wat minder privacy maar uiteindelijk wel veel leuke mensen leren kennen! In Phnom Penh kun je naar de Killing Fields en Tuel Sleng Genocide Museum, dit gaat over de verschrikkelijke tijd van de rode Khmer hier in Cambodja. Er zijn toen tussen de 2 en 3 miljoen mensen vermoord van de 7 miljoen door eigen bevolking. De Killing Fields is een plek waar de mensen vermoord werden en er zijn overal massagraven daar.. Ze hebben een tempel in het middenstaan vol met schedels, 7 verdiepingen hoog. Erg verdrietig om te zien, maar ook indrukwekkend. Je voelt de nare sfeer nog als je daar rondloopt. Het Tuol Sleng museum is de plek waar ze iedereen gevangen hielden in schoolgebouwen. Hier werden mensen gemarteld en soms ook vermoord, echt horror om te zien allemaal.. Vreselijk wat die mensen mee hebben gemaakt.. Je voelt je ook naar als je er geweest bent. Maar wel belangrijk om te weten dit soort dingen. Verder heb je hier nog de Royal Palace, meerdere tempels en markten waar je naar toe kan. We zijn hier 4 nachten in totaal, zo kun je alles rustig bekijken.
Het weer in Cambodja is prima! Het is gemiddeld 30 graden en 's avonds wel eens een bui, maar daar heb je weinig last van. De mensen hier zijn erg vriendelijk, ze lachen bijna allemaal naar je en er word veel 'hello' gezegd. Het eten is hier lekker alleen de keuze bij de straattentjes is echt minder dan in Thailand.
Vanacht is onze laatste nacht hier en morgenochtend om 9 uur (3 uur 's nachts in NL) vertrekken we met de bus naar Vietnam, naar Ho Chi Minh City! Het visum hebben we hier al geregeld dus dat scheelt weer een hoop gedoe! We hebben het weer super gehad hier! Een bijzonder land met veel verschillende dingen om te zien en vooral veel geschiedenis!

• 16 November 2017 - 14:36

Erna:

Weer een heel mooi en goed geschreven reisverslag. Misschien overwegen om schrijfster te worden!

• 16 November 2017 - 14:58

J. Wim Mazeland:

Beste Tara & Jeffrey,

Mooie complete reisverslagen maken jullie. Leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken en bezoeken.
    Ik wens jullie beiden nog een bijzonder mooie en veilige reis.

Met groet en kus, Wim.

• 16 November 2017 - 16:19

William:

He taar en jef .
    Leuk verslag weer. En zo compleet.
    Lijkt mij ook super leuk vooral in combinatie met laos en Vietnam
    Geniet er nog een poosje van
    Groetjes XXX

• 16 November 2017 - 23:19

Marian En Oswald:

Jullie ervaring is weer prachtig samengevat in het reisverslag.. Heel veel plezier en mooie tijd toegewenst in Vietnam. We will follow you two.