LAOS - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Tara en Jeffrey - WaarBenJij.nu LAOS - Reisverslag uit Khwaeng_Savannakhet, Laos van Tara en Jeffrey - WaarBenJij.nu

LAOS

Blijf op de hoogte en volg Tara en Jeffrey

24 December 2017 | Laos, Khwaeng_Savannakhet

9 december zijn we met de bus vanaf Hué in Vietnam naar Savannakhet in Laos gereisd. We reisden in een bus vol met goederen en moesten dozen aan de kant zetten om goed te kunnen zitten, dat kun je je in Nederland niet voorstellen! Haha! Na een rit van 10 uur kwamen we aan in Savannakhet. Hier verbleven we bij een super leuke Guesthouse. De eigenaresses waren erg behulpzaam en de kamers waren bamboe hutjes met een mooie tuin in het midden. In Savannakhet is verder weinig bijzonders te zien, je kan even rondlopen en bij de Mekong rivier kijken om aan de overkant Thailand te zien. Grappig zo dichtbij! Na 2 dagen gingen we met een bus naar Paksé toe, deze reis had iets meer als 4 uur moeten duren maar werd uiteindelijk 7 uur lang. Om de 5 minuten werd er gestopt voor mensen en goederen.. bushaltes kennen ze hier niet. In Paksé hebben we tempels bekeken en bij de rivieren gekeken. Na 2 nachten gingen we door naar Don Det, een eiland van de 4000 Islands of Laos. Het laatste deel moest met een bootje die volgepropt werd met mensen tot er echt niemand meer bij kon en het ging nog goed ook! Eenmaal op Don Det merkte we direct de relaxte sfeer, heerlijk! De eerste nacht verbleven we in een kamer met River vieuw, hier zagen we een slang zwemmen en een mooie zonsondergang. De andere nachten verbleven we iets verderop in een bungalow aan het water met 2 hangmatten. Heerlijk simpel maar precies goed voor op zo´n eiland! Echt om te relaxen. We hebben hier een dag fietsen gehuurd en zijn over de hobbelige zandpaden naar het buureiland Don Khon gefietst. Deze 2 eilanden zijn verbonden met een brug die door de Fransen is gemaakt. Op Don Khon zijn we met een longtailboot de Mekong rivier opgegaan en hebben we de irrawaddy dolfijn gezien! Deze zoetwater dolfijn met stompe snuit is helaas bijna uitgestorven en er leven er nog maar een paar tussen Don Khon en Cambodja, dus we hadden veel geluk dat we ze gezien hebben! Daarna gingen we door naar de Li Phi Falls, hier zagen we enorm veel watervallen bij elkaar, super mooi weer! De natuur is erg mooi op de eilanden, eigenlijk in heel Laos wel! Ook zie je overal koeien, varkens, kippen, waterbuffels en ganzen lopen, super leuk! De rest van de dagen hebben we van het warme weer genoten (gemiddeld 34 graden) en gerelaxt in onze hammocks. Na 6 nachten gingen we weer weg van de eilanden en gingen we terug naar Savannakhet met de bus. Dit was een reis van ongeveer 12 uur. We verbleven weer bij hetzelfde Guesthouse en verbleven hier 2 nachten. 21 december gingen we door naar Na Hin, een klein dorpje in de bergen. Om hier te komen moet je eerst met een grote bus en daarna overstappen in een Songthaew (een soort grote tuktuk). Het was heerlijk rustig in Na Hin en zelfs hier was het nog rond de 30 graden. Vanuit Na Hin zijn we met een songthaew naar Kong Lor gegaan, hier heb je de Kong Lor Caves. Hier kun je met een longtailboot door grotten heen en zie je allemaal stalagmieten en stalactieten. Super mooi om te zien weer! En de natuur eromheen is ook erg mooi! De dag daarna zijn we de jungle ingelopen bij Na Hin, 10 jaar geleden liepen daar zelfs nog wilde olifanten maar die zijn nu helaas aan de andere kant van de berg. Wel waren er enorm veel mooie vlinders! En als je 3 km loopt kom je bij de Namsanam Waterfall. Genoeg moois te zien dus in Laos! En zo komen we uit bij vandaag, 24 december. We gaan terug naar Vietnam om het noorden te bekjken. Een bus boeken kan niet in Na Hin dus we moeten aan de weg gaan staan en hopen dat we de goede bus tegen kunnen houden. We gaan het allemaal weer zien! Laos was ondanks de mega lange busreizen super leuk en mooi! De mensen hier zijn erg aardig en de relaxte sfeer hier is erg prettig! Sabaai-Dii

• 24 December 2017 - 13:30

Lies Smit:

Wat een mooi reisverslag weer. Wat zien jullie veel en wat maken jullie veel mee. Leuk om te lezen.
    Geniet de laatste maand nog ff dubbelop, de tijd vliegt.
    Wij wensen jullie een bijzondere mooie kerst en een gezellige jaarwisseling en nog heel veel plezier, tot gauw. groetjes van ons allemaal

• 28 December 2017 - 14:37

Erna:

Mooi verslag weer. Beetje laat gekregen dus vandaar mijn late reactie maar beter laat dan nooit.